Alla är vi tjänare till det Gudomliga Ordet

Verbi Divini minister, det Gudomliga Ordets tjänare

 

Lyssna på sången Verbi divini minister. Den är från en musikal som heter ”Kallad”.  Skriven av prästen Karin Härjegård. Det är Jenny Michanek som sjunger.

 

 

Verbi Divini minister, det Gudomliga Ordets tjänare.”I Ordet var liv och livet var människornas ljus.” Johannes 1:5. Inom mig bor det Gudomliga Ordet som ett frö ellersom en låga. Utifrån kommer det Gudomliga Ordet och reflekteras i mitt hjärtas spegel. Mina livserfarenheter ställs framför Ordet och formar för mig en bild av livet. Jag förstår mig själv, mitt ursprung, min uppgift, min väg. Jag kan välja att vara Det Gudomliga Ordets tjänareeller fastna i mina bittra eller glädjefyllda erfarenheterfrån detta liv, min tillvaro här och nu, i världen. Men Ordet övervinner världen, Guds Ord. Ordet fanns innan jag existerade, före mig. Det fyllde rymden, alltet, skapelsen dansade till ljudet. Jag visste inget, sovande i ickemedvetandets rum. Nu vet jag, med Guds nåd genom Jesus Kristus har jag fått medvetande. Jag kallas utifrån och inifrån att tjäna det Gudomliga ordet. Verbi Divini minister, det Gudomliga Ordets tjänare är även jag…., även du….. även alla…….                                                                 

Lämna en kommentar